Algemene Voorwaarden

Huisman Janssens Notarissen

notarissen met plaats van vestiging de gemeente Heemstede,

kantoorhoudende te 2101 GB Heemstede, Van Merlenlaan 19

correspondentieadres: postbus 87, 2100 AB Heemstede

telefoon: 00-31-23-5289870

Bij elke opdracht aan Huisman Janssens Notarissen worden de volgende voorwaarden gehanteerd:

  1. Toepasselijkheid

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die derden als opdrachtgever (hierna te noemen als ‘de opdrachtgever’) te verstrekken aan het kantoor Huisman Janssens Notarissen te Heemstede, notarissen genoemd in artikel 1, onder a, Wet op het notarisambt, hierna ook te noemen: ‘het kantoor’.

Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  1. Tot stand komen opdracht

De opdracht is een overeenkomst van opdracht tot dienstverlening in de zin van artikel 7:400 van het Burgerlijk Wetboek.

De overeenkomst tussen de opdrachtgever en het kantoor wordt gevormd door de opdrachtbevestiging en deze algemene voorwaarden en komt tot stand op het moment van ondertekenen van de opdrachtbevestiging door de consument en het kantoor. Indien er geen opdrachtbevestiging wordt verstrekt, komt de overeenkomst tot stand doordat er een aanvang is genomen met de uitvoering van de opdracht of indien op andere wijze blijkt dat het kantoor de opdracht heeft aanvaard.

De werking van artikel 7:407 lid 2, dat een hoofdelijke aansprakelijkheid vestigt in het geval waarin twee of meer personen een opdracht hebben ontvangen, wordt ten aanzien van alle opdrachten uitgesloten.

Indien aan het kantoor een opdracht is verleend met het oog op een bepaalde persoon dan is die persoon niet gehouden de desbetreffende werkzaamheden zelf te verrichten, maar mag hij of zij deze onder zijn of haar verantwoordelijkheid door anderen laten uitvoeren.

In geval een opdracht wordt verstrekt door méér dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van al het verschuldigde uit welke hoofde dan ook.

Het kantoor is gerechtigd een opdracht te weigeren.

  1. Aansprakelijkheid

Elke aansprakelijkheid van het kantoor en de notaris is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van het kantoor dan wel de notaris wordt uitbetaald, inclusief het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden voor rekening van de desbetreffende notaris komt.

Elke aansprakelijkheid voor indirecte schade en/of gevolgschade is uitgesloten. De notarissen van het kantoor zijn lid van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en voldoen aan de door de KNB voorgeschreven verzekeringsplicht. In de geldende Beroeps- en gedragsregels zijn minimum normen opgenomen waaraan de verzekering moet voldoen.

De hierboven omschreven aansprakelijkheidsbeperking heeft uitdrukkelijk mede betrekking op het geval het kantoor aansprakelijk is voor het niet deugdelijk functioneren van de door het kantoor bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.

De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook voor het geval dat ten onrechte een opdracht geweigerd mocht zijn en daaruit schade mocht voortvloeien.

Op de aansprakelijkheid zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en bij de griffie van de rechtbank te Haarlem. De algemene voorwaarden zijn kosteloos verkrijgbaar bij het kantoor.

Indien een opdrachtgever of een bij de opdracht betrokken persoon een notariële akte bij volmacht wenst te (doen) ondertekenen en niet in persoon bij de ondertekening van de akte verschijnt, dan is hij akkoord met het feit dat het kantoor dan wel de passerend notaris bij het passeren van de akte geen persoonlijke en mondelinge toelichting kan geven over de inhoud van de akte en de gevolgen daarvan.

  1. Inschakelen derden

Het kantoor is bevoegd om bij de uitvoering van de opdracht gebruik te maken van diensten van derden. Bij het inschakelen van derden zal het kantoor zoveel mogelijk overleg voeren met de opdrachtgever. Het kantoor is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van aldus ingeschakelde derden. Het kantoor is gerechtigd eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van ingeschakelde derden mede namens opdrachtgever te aanvaarden.

  1. Honorarium

Het kantoor werkt met vaste tarieven voor de onroerend goed-praktijk en deels ook voor de familierecht-praktijk. Een tarievenlijst is opvraagbaar bij het kantoor. Voor alle overige notariële werkzaamheden kan vooraf een offerte bij het kantoor worden opgevraagd.

Tenzij een vast tarief in de tarievenlijst is vermeld of anders is overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld aan de hand van de gewerkte uren vermenigvuldigd met de toepasselijke tarieven zoals die door het kantoor zijn/worden vastgesteld.

Het honorarium wordt naar tijd en aard der werkzaamheden gespecificeerd en met verschotten, kantoorkosten en omzetbelasting aan de cliënt in rekening gebracht. Voor zover mogelijk wordt iedere maand gedeclareerd.

Het kantoor is gerechtigd de door zijn kantoor gehanteerde tarieven (periodiek) te wijzigen. De gehanteerde tarieven zijn richtbedragen. In geval het kantoor meer tijd dan gebruikelijk aan een opdracht besteedt, is het kantoor gerechtigd het meerdere in rekening te brengen.

Door het kantoor gemaakte kosten (zoals koerierskosten, reiskosten, registratiekosten, leges van overheidsdiensten, griffierechten en kosten, met inbegrip van (negatieve) rente, die in rekening worden gebracht door derde partijen, waaronder banken) zijn voor rekening van de opdrachtgever dan wel de desbetreffende bij de opdracht betrokken persoon.

Geschillen over declaraties worden beslecht door de Geschillencommissie Notariaat, ingesteld door de Consumentenbond en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie.

  1. Betaling

Het kantoor is steeds gerechtigd van de opdrachtgever bij aanvaarding en tijdens de uitvoering van de opdracht betaling van het (voorschot op het) overeengekomen honorarium, vermeerderd met verschotten (belast dan wel onbelast), kantoorkosten en omzetbelasting te verlangen.

Indien sprake is van een voorschot, wordt dit verrekend met de laatste declaratie uit hoofde van de opdracht. Na afloop van de opdracht wordt de opdrachtgever geacht de juistheid van de declaratie te hebben aanvaard, tenzij de opdrachtgever voordien schriftelijk bezwaar heeft gemaakt. Indien door het kantoor, na aanvaarding van de opdracht, ter uitvoering van de opdracht werkzaamheden zijn verricht en kosten zijn gemaakt, is de opdrachtgever bij intrekking van de opdracht, ook zonder dat een akte is gepasseerd, de gemaakte kosten en het honorarium voor de verrichte werkzaamheden, te vermeerderen met omzetbelasting, aan het kantoor verschuldigd.

Indien voor werkzaamheden offertes zijn afgegeven, heeft het kantoor het recht voor extra werkzaamheden die niet bekend waren op het moment van het geven van de opdracht, op basis van gemaakte uren te declareren. Dit kan ook indien vertragingen ontstaan in aanlevering van stukken en gegevens door opdrachtgever of derden.

Betaling van declaraties die betrekking hebben op levering, verdeling of verhypothekeren van registergoederen dient te geschieden uiterlijk ter gelegenheid van het passeren van de desbetreffende notariële akte. Bedragen mogen door het kantoor worden ingehouden op de door de opdrachtgever te ontvangen bedragen. Overige betalingen dienen te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen of anders vermeld. Bij overschrijding van deze termijn is de opdrachtgever in verzuim en is een vertragingsrente gelijk aan de wettelijke rente verschuldigd met een minimum van vijfentwintig euro (€ 25,00). Indien invorderingsmaatregelen tegen de in verzuim zijnde opdrachtgever worden getroffen, komen de kosten vallende op die invordering voor rekening van de opdrachtgever.

  1. Terbeschikkingstelling van informatie door de opdrachtgever

De opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke het kantoor naar haar oordeel nodig heeft voor het uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.

De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever. De opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan het kantoor ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.

  1. Verjaringstermijn

Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever, in verband met door het kantoor verrichte werkzaamheden, jegens het kantoor vervallen in ieder geval zodra een periode van één jaar is verstreken na de dag waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van die rechten en bevoegdheden.

  1. Rente

Het kantoor is wettelijk verplicht cliëntengelden te beheren op een kwaliteitsrekening, waarover periodiek wordt gerapporteerd aan het Bureau Financieel Toezicht.

Voor het gebruik van de derdengeldenrekening door opdrachtgever kan het kantoor aan de opdrachtgever kosten in rekening brengen. Eventuele positieve rente zal door het kantoor aan de opdrachtgever (of rechthebbende) worden vergoed indien en voor zover het bedrag langer dan 5 werkdagen op de derdengeldenrekening staat. Voor het beheer, voor boekhoudkundige en administratieve werkzaamheden en kantoorkosten brengt het kantoor kosten in rekening bij de opdrachtgever.

Indien de bank kosten en/of negatieve rente op de derdengelden in rekening brengt, zal dat per dossier aan de opdrachtgever worden doorberekend. Het doorberekenen van negatieve rente kan plaatsvinden door een percentage van het gestorte bedrag dan wel door het in rekening brengen van een forfaitair bedrag. Met het verstrekken van de opdracht verklaart de opdrachtgever zich daarmee akkoord.

Het kantoor kan geen rentecondities bedingen, welke particulieren gebruikelijk genieten op hun eigen spaargelden.

  1. Elektronische communicatie

In geval de opdrachtgever en het kantoor door middel van elektronische communicatiemiddelen met elkaar communiceren, zullen beide partijen zorg dragen voor adequate bescherming tegen virussen. In geval opdrachtgever besmet raakt met een virus of een andere storing, zal het kantoor daarvoor niet aansprakelijk zijn.

  1. Overdracht vordering

Overdracht of verpanding van een vordering op het kantoor is niet toegestaan.

  1. Verbod opnamen

Het maken van geluids- en beeldopnamen tijdens besprekingen en het passeren van akten en het opnemen van telefoongesprekken met het kantoor is niet toegestaan, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de (kandidaat-)notaris.

Indien met schriftelijke toestemming van de (kandidaat-)notaris opnamen zijn gemaakt, mogen deze nooit zonder schriftelijke toestemming van de desbetreffende (kandidaat-)notaris aan derden worden verstrekt of openbaar worden gemaakt.

  1. Legitimatie, wettelijke procedures, WWFT

Bij een bezoek aan het kantoor, dient de cliënt zich te kunnen legitimeren.

Op de dienstverlening door het kantoor is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme van toepassing. In dat kader is het kantoor onder meer verplicht: – in verband met de dienstverlening aan de consument een cliëntenonderzoek uit te voeren, welk onderzoek onder meer het vaststellen en verifiëren van de identiteit omvat; – zonder medeweten van de bij de opdracht betrokken partijen melding bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties te doen als zich een ongebruikelijke situatie of transactie voordoet.

  1. Toepasselijk recht

Op de rechtsverhouding tussen het kantoor en de opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter of de Geschillencommissie.